Svære samtale med børn og unge
Dette 1-dags kursus henvender sig til professionelle, der i deres arbejde har samtaler med udsatte børn og unge af forskellig karakter, og som søger teori og metoder til, hvordan de kan tale med de børn og unge, så børnene/de unge oplever sig anerkendt, lyttet til og respekteret, som dem, de er.
Kurset er til dig, der er interesseret i at kunne integrere tilknytningsteori, systemisk narrative perspektiver og den kropsorienterede tilgang i dit daglige arbejde med udsatte børn og unge. Du arbejder fx med børn og unge som:
Er omsorgssvigtet, har oplevet udviklingstraume, har været udsat for seksuelle overgreb, er misbruger, socialt isoleret og ensomme.
Indhold på kurset:
- Den nyeste viden om neuroaffektiv udviklingspsykologi, udviklingstraume og hjernes udvikling.
- Tryghed er vigtigst af alt, men hvordan skaber vi tryghed i samtalen.
- Få viden om kommunikationsteori men særlig fokus på systemisk narrativ teori.
- Få indsigt i din personlige kommunikationsstil og styrk din personlige integritet, og bliv tættere forbundet med dine egne værdier.
- Anerkendende kommunikation i praksis.
- Få styrket dit mod til at gennemføre krævende kommunikative processer og få styrket din tro på at ”det nytter”.
- Hvordan tilrettelægger vi samtaler, hvor børn og unge har mulighed for at lære nyt om sig selv og udvikle egne færdigheder?
- Få viden om hvorfor forandringer ser ud at være lettere, når vi gør noget sammen med mennesker, frem for ved eller for dem.
- Præsentation af metoderne:
- Genogram (livshistoriefortællinger og Livets træ)
- Den narrativ tilgang fx eksternaliserende samtale, flod og flodbred samtaler, bevidning og poetisering.
- Sleeping Dog metoden
Undervisningsform:
Det teoretiske oplæg vil blive suppleret med videofilm og inddragelse af deltagernes egne cases, ligesom cases og fortællinger fra underviserens 35 år praksiserfaring, som pædagog, plejefar, forstander på behandlingsinstitution, VISO-konsulent, supervisor, terapeutiske samtaler og underviser vil blive inddraget.
Rollespil og øvelser indgår, som en naturlig del af undervisningen.
Teoretisk afsæt:
Vi vil bl.a. tage udgangspunkt i Kari Killén, Daniel Stern, Peter Fonagy, Susan Hart, John Bowlby, Bruce Perry, Dag Ø. Nordanger, Per Schultz Jørgensen, Peter Lang, Michael White, Humberto Maturana, Tom Andersen, Scott D. Miller, Judith Herman, Bessel van der Kolk, Peter Levine, Arianne Struik, Peter Levine, m.fl.
Underviser:
Aut. psykolog Flemming Zuschlag Christiansen.
Lidt om Flemming:
- Indehaver og stifter af Psykologselskabet Toftemosegaard, plejebørn.dk, Behandlingsinstitutionen Curam og Familiehjælpen.
- Aut. psykolog
- Psykoterapeut MPF
- 1-årig narrativ traumeuddannelse.
- PD i familieterapi
- Certificeret ART træner
- Børne- og familiekonsulent
- Master in ART (Training in social skills)
- Plejefar i mere end 30 år for 9 plejebørn.
Dato og Sted:
Den 27. februar kl. 9-15.30 på Psykologselskabet Toftemosegaard
Pris:
1.995 kr. + moms pr. person, inkl. morgenmad, frokost, frugt og kage.
Bemærk overnatning er ikke inkluderet.
Tilmeldingsfrist:
D. 1. februar 2025
Tilmeldings formular
PRAKTISKE OPLYSNINGER:
Dato: Den 27. februar 2025 kl. 9-15.30
Sted: Psykologselskabet Toftemosegaard
Deltagerantal: 12-22 deltagere
Pris: 1.995 kr. + moms pr. person
Ansøgningsfrist: Den 1. februar 2025
For nærmere information:
Kontakt daglig leder Ann Sofi Johansen på ann-sofi@toftemosegaard.dk eller telefon 2112 5011