Modul | Antal dage | Timer |
1 | 2 | 12 |
2 | 2 | 12 |
3 | 2 | 12 |
4 | 2 | 12 |
5 | 3 | 20 |
6 | 2 | 12 |
7 | 2 | 12 |
8 | 2 | 12 |
9 | Fordybningsopgave | 25 |
Ialt dage | 17 | |
Ialt timer | 129 |
Beskrivelse af indholdet på de enkelte moduler:
Modul 1
Tema 1
Intro til 2. år og generel feedback på opgave fra 1. år og på personlig stil og udvikling af denne
- Gennemgang af studieplan, litteratur, gensidige krav, etiske krav og forventninger
- Om overbygningens 2. år samt gensidige forventninger
- Feedback på opgave fra 1. års overbygning og på personlig stil og udvikling af denne
Der laves ligeledes en grundig forventningsafstemning i forhold til, at deltagerne nu er godt i gang med deres overbygningsuddannelse og det præciseres, at deltagerne er bekendt med, at uddannelsens faglige niveau de 2 sidste år gradvist vil øges.
Tema 2.
Foucault – Magt og etik i behandlingsarbejde
På tema 1 vil vi der blive sat særlig fokus på magt og etik i relation til pædagogisk og terapeutisk behandlingsarbejde, og Michel Foucaults teori vil få særlig opmærksomhed.
- Magt, viden og subjektivitet
- Diskurs og diskursanalyse
Vi skal eksemplificere de poststrukturalistiske ideer med udgangspunkt i filosoffen Michel Foucaults tænkning med særlig fokus på magt og diskurs.
Litteratur:
- Studieplan for overbygningens 2. år
- “Foucault”, af Raffnsøe, Sverre, Marius Gudmand-Høyer og Morten Sørensen, 1. udgave
- “Det tomme menneske, introduktion til Michel Foucault”, 2002 af Dag Heede
- “Perspektiv, magt og styring – Luhmann & Foucault til diskussion”, af Niklas Luhmann og Michel Foucault. 2003, 1. udgave
Artikler:
- “Strukturalisme og poststrukturalisme”, Michel Foucault. ARTIKEL: Foucault’s blik / redigeret af Lars-Henrik Schmidt, Jens Erik Kristensen. – 1985
- “Diskurs og diskontinuitet”. Michel Foucault. ARTIKEL: Strukturalisme. En antologi / Peter Madsen (red.). – 1970.
Modul 2
Tema 1
Maturana og Varela
På tema 2 vil vi kigge nærmere på bl.a. Maturana og Varelas vigtigste begreber og bidrag i forhold til psykoterapeutisk praksis.
- Domæneteori
- Autopoiese
- Kobling, struktur og distinktioner
- Medskabende kommunikation
Tema 2
Systemisk narrativ terapi med børn
Litteratur:
- “Kundskabens træ, den menneskelige erkendelses biologiske rødder”, af Humberto Maturana & Francisco Varela
- ”Narrativ terapi med børn og deres familier” af Michael White og Alice Morgan. Akademisk Forlag 2007
- Narrative samtaler. En introduktion”, af Alice Morgan. Hans Reitzels Forlag 2005
Artikler:
- ”Kærlighedens biologi: interview med Humberto Maturana” af Ib Ravn” i TIDSSKRIFTSARTIKEL: Omverden. – Årg. 2, nr. 7 (1991)
- “Afsked med objektiviteten”, (Frederik Stjernfelt interview af Humberto Maturana i information 1991-05-03)
- “Som naturen skaber sig selv”, af Ole Thyssen. AVISARTIKEL: Politiken. – 1994-07-03
- ”Om narrativ terapi med unge – og hvordan man kommer videre, når svaret er ”det ved jeg ikke”, af Anette Holmgren i Fokus nr. 3 2006
Modul 3
Tema
Supervision/coaching/Rådgivning
Med udgangspunkt i en systemisk narrativ forståelsesramme arbejdes der med de enkelte begreber og metoder i supervision/coaching og rådgivning, og i hvilken kontekst supervision, coaching eller rådgivning anvendes. Der arbejdes med den overordnede teoretiske og metodiske forståelser og metoderne anvendes i praksis. Der fokuseres på, hvordan rammerne skabes, roller, og hvilke positioner man indtager i de forskellige kontekster. Der arbejdes med magtforhold og etik.
Litteratur:
- “Systemisk supervisionsmetodik: Et sprogspil for professionelle, der anvender supervision” af Schilling, Benedicte. Psykologisk forlag, 2005, 2. udg.
- “Supervision af psykoterapi: teori og praksis”, af Karen Vibeke Mortensen, Jacobsen 1. udgave, 1. oplag. Akademisk Forlag, 2007
Artikel:
- ”Invitation til nysgerrighed. En Systemisk tilgang til supervision”, af Dorte Lund-Jacobsen, Ane Wermer i Fokus på Familien. Vol. 4, 2001
Modul 4
Tema 1
Min personlige stil – øvelse gør mester
- På dette tema vil vi have fokus på samtalepraksis med fokus på intentioner, relationer og identitet
- Vi vil træne samtaler og teamarbejde, som deltageren kan bruge konkret i egen praksis
- Vi vil arbejde med genforfattelse af deltagernes personlige og professionelle livstemaer
- Vi vil udvikle og styrke deltagernes allerede eksisterende personlige og professionelle færdigheder/personlige og professionelle historier
- Vi vil opøve og forbedre deltagernes færdigheder til at styrke og opbygge begrebsdannelse og mening hos ”klienten”
- Vi vil arbejde med etisk opmærksomhed på mindst mulig reproduktion af magt i de professionelle positioner
- Vi vil arbejde med deltagernes egen stil, egne værdier og foretrukne praksisformer
Tema 2
Systemisk narrativ terapi med par og familier
Der arbejdes med uærbødighed, det fraværende med implicitte, positioner, bærende historier og mønstre og stilladserende samtaler. Der vil ligeledes være fokus på, hvordan man som terapeut undersøger om man er hjælpsom, om der var andre veje at gå, og hvorfor valgte jeg at stille præcis disse spørgsmål. Hvad var min hensigt? Hvad fik jeg ikke spurgt om, og hvorfor ikke?
Litteratur:
- ”Uærbødighed og fordomme”, 2012 af Gianfranco Cecchin, Gerry Lane og Wendel. A. Ray
- ”Narrativ terapi med børn og deres familier” af Michael White og Alice Morgan. Akademisk Forlag 2007
- ”Par i terapi”, af Allan Holmgren. Munksgaard 2001
Artikler:
- ”Reflektioner over Etik og Grænser i de Terapeutiske rum”, af Marianne Davidsen Nielsen 2010
- ”Gensyn med Michael White”, af Kit Sanne Nielsen. TIDSSKRIFTSARTIKEL: Psykolog nyt. – Årg. 60, nr. 23 (2006)
Modul 5 (3 dages internat)
Tema
Live terapi, supervision/rådgivning
På dette modul skal de studerende medbringe en familie, en klient, en kollega eller en ung. Alle skal i løbet af de 3 dage være på “live”.
Vi vil bl.a. kigge på:
- Forberedelse
- Forforståelse
- Joining, smalltalk
- Samtalens sociale struktur
- Samtalens forskellige faser
- Samtalens afslutning
- Reflekterende teams
Litteratur:
- ”Løsningsfokuserede samtaler” af Insoo Kim Berg og Peter De Jong. 2006. Hans Reitzels
- ”Neuroaffektiv psykoterapi med voksne”, af Susan Hart Forlag: Gyldendal Akademisk 2012
- Neuroaffekktiv psykoterapi med børn”, af Susan Hart Forlag: Gyldendal Akademisk 2011
Artikler:
- ”Om ikke at holde i hånden”, af Ken Vagn Hansen. Psykolog nyt nr. 20, 2009
Modul 6
Tema
Bateson
På dette modul vil vi kigge nærmere på Gregory Batesons biologiske og systemteoretiske kommunikationsteori og hans betydning for den systemiske og narrative terapis udvikling og fremdrift.
Litteratur:
- Mentale systemers økologi” af Gregory Bateson. 1. udgave. 2005. KBH. Akademisk Forlag
- ”Kommunikation og økomentale systemer ifølge Gregory Bateson” af Bent Ølgaard Akademisk Forlag 1991
Artikler:
1.”Systemisk tænkning – at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene”, af Pia Torreck. Artikel fra Lederweb den 15.02.2013
Modul 7
Åbent Tema
Reserveret til temaer, som de studerende har indkommet med ønsker om, at de gerne vil fordybe sig i, eller som vi synes, vi mangler at komme ind på.
Modul 8
Tema 1
Socialpædagogik og terapi – og det imellem
På dette tema vil vi sætte fokus på de dilemmaer vi, som professionelle kan stå overfor, når vi arbejder med børn/unge, der oplevelses som behandlingskrævende. Hvad er undervisning? Hvad er opdragelse? Hvad er social- eller specialpædagogik? Hvad er terapi.
Tema 2
Narrativ teori og praksis
Vi arbejder videre med vigtige narrative begreber som magt, dekonstruktion, det fraværende, men implicitte, præsenteres og sættes ind i en terapeutisk kontekst.
Desuden arbejdes der med eksternalisering, reauthoring, remembering og bevidning, som metoder i den systemisk narrative tænkning.
Tema 3
Introduktion til eksamen
Litteratur:
- “Behandling i socialt arbejde” af Tine Egelund; Turf Böcker Jakobsen. 1. udgave, 1. oplag. Hans Reitzel, 2006
- “Forældrefokuseret arbejde med børn” af Reidun Hafstad og Haldor Øvreeide. Forlag Systime Academic 2004
- ”Socialpsykologi: En introduktion” af Rolf Kuschel; Per Schultz Jørgensen. 2. udgave, 1. oplag. Frydenlund, 2006
- ”Socialpsykologi – En grundbog til et fag”, af Michael Hviid Jacobsen og Erik Laursen. Hans Reitzel Forlag 2013
Artikler:
- ”Børn og unge er vores bedste manualer”, af Søren Hertz i Gjellarhorn nr. 15 2012
Modul 9
Eksamen – Skriftlig fordybelsesopgave
- ”Den Gode opgave”, Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen, forlaget Samfundslitteratur 2012. 382 sider
- ”Div. anbefaler fra Toftemosegaard vedr. opgave og eksamen”. Udarbejdet af Psykologselskabet Toftemosegaard
Denne opgave skal bestås, før man kan fortsætte på 3.år.
Øvrige krav:
For at have gennemført/bestået uddannelsen skal deltagerne tillige opfylde følgende krav:
- Have deltaget i undervisningen i mindst 75 % af de skemalagte lektioner
- Have forberedt sig på og reflekteret over litteratur sammen med de øvrige deltagere
- Have deltaget i teamarbejde, øvelser og rollespil på holdet
- Have modtaget direkte supervision på egen praksis, direkte eller via videooptagelse
Pris/betaling:
Uddannelsen holdes som eksternat og kursusafgiften er inkl. kaffe, te og frokost på kursusdagene. Kursisterne afholder selv udgifter til artikler, faglitteratur samt eventuelle udgifter forbundet med transport og logi. Kursisterne er selv ansvarlige for anskaffelse af den litteratur, der læses på holdet
Den ovennævnte workshop er inkluderet i prisen med 1 overnatning og fuld forplejning.
Pris pr. deltager 37.000 kr. (inklusiv et 3-dages internat), som betales i 4 lige store rater. Der vil være mulighed for, at betalingen tilpasses efter individuel ønske, fx hele beløbet på engang (5 % i rabat), hver måned (+5 % i administrationsgebyr), eller over 2 rater.
Ansøgning:
Skal ske vi elektronisk ansøgningsskema (klik her).
Der skal ske skriftlig bindende tilmelding til uddannelsen.
Læse vores afbestillingsbetingelser her.
Efter afbestillingsdatoen er man forpligtet til at betale den fulde kursusafgift, også selv om man ikke fuldfører uddannelsen.
———————————————————————————————–
Anbefaling i forbindelse med skrivning af fordybelsesopgave:
Fordybelsesopgave
Efter ca. 90 lektioners undervisning, så skal den studerende aflevere en 10-14 A4-siders fordybelsesopgave, som tager udgangspunkt i en case fra den studerendes egen arbejdssammenhæng, hvor den studerende anvender sin teoretiske viden om børne- og familiearbejde og demonstrerer en grundlæggende forståelse for interventionsbegreber og deres pragmatiske anvendelse. Opgavens emne og problemformulering skal findes indenfor den angivne litteraturliste og problemformuleringen skal godkendes af Flemming Zuschlag Christiansen.
Der tilbydes 1 timers individuel vejledning pr. deltager af Flemming Zuschlag Christiansen. Gruppeopgave er ikke mulig.
Opgavens design skal bygges op omkring følgende skabelon:
- Forside, (0. side)
- Indholdsfortegnelse, (0. side)
- Indledning med problemformulering, (1. side)
- Brødtekst, (8-12 sider)
- Afrunding, (1 side)
- Litteraturliste (0 sider)
- Bilag (0 sider)
Der skal skrives med skrifttype Times New Roman, skriftstørrelse 12 med 1½ linjeafstand og med en venstre/højre margen på 2,5 cm og en top/bund margen på 3 cm. Opgaven skal være på mindst 10 sider og højst 14 sider.
Når man i opgaven henviser til en forfatter, men dog ikke citerer denne, skal man skrive på følgende måde; så når M. White. (2005)…….. og så skal den bog eller artikel, som I henviser til, være nævnt i litteraturlisten.
Hvis I citerer en forfatter ordret, så skal I skrive det på følgende måde; ”omsorgssvigt handler om relationer” (Brodén M., 2005, side 44)…. og igen, så skal den bog eller artikel I henviser til, være nævnt i litteraturlisten.
God fornøjelse
Flemming
———————————————————————————————–
Opgavens opbygning:
Forside
Indholdsfortegnelse
Indledning:
v Arbejdskontekst
v Afgrænsning, hvorfor dette emne
v Valg og fravalg
v Design (opgave disposition)
v Begrundelse som gør problemformuleringen tydelig
Problemformulering
Brødtekst:
v Hvordan vil jeg gribe opgaven an
v Præsentation af case
v Begrundelse som gør problemformuleringen tydelig
v Husk glidende overgang mellem de enkelte afsnit
v Husk at fodnoter eller/og klare litteraturhenvisninger
Præsentation af materiale/case
Analyse af materiale/case
v Husk noget om parrallelprocesser
v Indre arbejdsmodeller
v Socioøkonomiske forhold
Konklusion/perspektivering
v Hvad er jeg blevet opmærksom på
v Hvad har jeg fravalgt
v Hvad har jeg lært
v Hvad har udannelsen lært mig
v Hvordan vil jeg handle anderledes fremover m.m.
———————————————————————————————————————————————
Anbefaling i forbindelse med skrivning af fordybelsesopgave på psykoterapeutisk uddannelsen i systemisk narrativ familieterapi.
- I forbindelse med skrivning af den afsluttende fordybningsopgave på overbygningens 2. år på psykoterapeut uddannelsen i systemisk narrativ familieterapi, som er berammet til 25 lektioner af 45. min., anbefaler Toftemosegaard, at de studerende bevilliges 5 skrivedage, hvor de har mulighed for at fordybe sig i denne proces.
- Der anbefales at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver, ansøger om disse 5 dage.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Aut. Psykolog
Psykoterapeut MPF & Småbørnskonsulent
Master in ART (Metoder til træning af sociale kompetencer)
Indehaver af Psykologselskabet Toftemosegaard
———————————————————————————————–
Anbefaling i forbindelse med deltagelse i studiegruppe
Anbefaling i forbindelse med deltagelse i studiegruppe på den 4- årige psykoterapeutuddannelse i systemisk narrativ familieterapi
- I forbindelse med deltagelses på den 4-årige psykoterapeutuddannelse i systemisk narrativ familieterapi anbefales de studerende at mødes i studiegrupper ca. 1 gang pr. måned (mellem de enkelte moduler), og det anbefales derfor, at de studerende tildeles 6 timer pr. måned til dette.
- Det anbefales, at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver, ansøger om disse 6 timer pr. måned.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Aut. Psykolog
Psykoterapeut MPF & Småbørnskonsulent
Master in ART (Metoder til træning af sociale kompetencer)
Indehaver af Psykologselskabet Toftemosegaard