Hold 1
Hold 2
Uddannelsesbeskrivelse
Formål:
På dette kursus vil du blive præsenteret for metoder og tilgange som kan styrke dit arbejde med de mest sårbare og udsatte børn og unge, anbragt i plejefamilie. Der vil være et særlig fokus på hvordan vi hjælper børn og unge der har været udsat for udviklingstraume fx seksuelle overgreb, vold og psykiske overgreb.
Målgruppe:
Plejeforældre der arbejder med de mest sårbare og udsatte børn og unge, og som har brug for en uddannelse der giver mulighed for en større fordybelse i de problemstillinger som ofte præger denne gruppe.
Indhold på kurset:
- De mest sårbare plejebørn, hvem er de og hvad ved vi om dem?
- Den nyeste viden om hjernen, traumeforskning, tolerancevinduet og neuroaffektiv udviklingspsykologi
- Børn og unge udsat for omsorgssvigt, udviklingstraume og overgreb.
- Omsorgssvigt, tilknytningsforstyrrelser og arbejdet med tidlig skadet børn.
- Introduktion til traumer og traumereaktioner inkl. dissociation
- Traumers konsekvenser for barnet/den unges trivsel og udvikling.
- Du får en dybere teoretisk og praktisk viden i, hvordan du kan regulerer børn og unges nervesystem og arousal niveau og øge deres robusthed.
- Du får viden om den kropsorienterede tilgang til arbejdet med traumer.
- Du vil blive præsenteret for Sleeping dog-metoden som betyder at I som plejefamilie kan bidrage til at stabilisere børn og unge med traumer.
- Thomas testen.
- Livshistoriefortællinger, livets træ og den narrative tilgang i arbejdet med udsatte børn og unge.
- MBT (Den mentaliseringsbaseret tilgang).
- Theraplay
- ART (Anger replacement Training)
- Hvordan hjælper vi de børn der har de sværest?
- Tværfagligt samarbejde
- Samarbejde med biologiske familie
- Hvad med egne børn, og hvordan “overlever” man som plejefamilie på den lange bane.
Så der er masser at glæde sig til, og så er dette kun et udpluk af alle de spændende emner denne særlige tilrettelagte efteruddannelse målrettet plejeforældre, vil komme omkring.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Gennemgående underviser:
Flemming Zuschlag Christiansen
Gæsteundervisere:
Tidsplan:
Uddannelsen er på i alt 150 lektioner (9 moduler) fordelt på ca.120 undervisningslektioner
1 x 3 dages undervisning fra kl. 9.00-16.00
7 x 2 dages undervisning fra kl. 9.00-16.00
Afsluttende fordybningsopgave, tidsramme 30 lektioner.
Herudover er der 1 times individuel vejledning i forbindelse med udarbejdelse af den afsluttende fordybningsopgave. Denne vejledning kan evt. finde sted i grupper. Vejledningen udføres kun af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen.
Sted:
I Toftemosegaards kursuslokaler, Manderupvej 3, 4050 Skibby.
Uddannelsesplan for de 9 moduler:
1 lektion er 45 minutter.
Modul 1 er opstartsmodul- og er 3 dage på 21 lektioner
Modul 2-7 og modul 9 indeholder hver 14 lektioner
Modul 8 er et selvstændigt modul, der indeholder udarbejdelse af en fordybningsopgave på 6-10 sider, som skal godkendes før uddeling af uddannelsesbevis. Rammen er 30 lektioner.
Undervisningen ligger på hverdage – 2 dage pr. gang
Undervisnings dagene skifter mellem ugens 4 første dage.
Bemærk at modul 1 og 2 er lagt i forlængelse af hinanden, og derved er der 3 dages undervisning
Der vil blive etableret studiegrupper, der fungerer løbende gennem hele uddannelsen.