Uddannelsesbeskrivelse
- at deltagerne opnår grundlæggende teoretiske, metodiske og etiske færdigheder i narrativ traumebehandling samt tilegner sig disse grundprincipper gennem træning og eksemplificering i praksis
- at deltagerne får anvendelige metoder og teorier, som umiddelbart kan anvendes i deltagernes eget arbejde med personer ramt af traumer samt mulighed for
- at kunne arbejde med oplevelser i deltagernes eget liv gennem øvelser på uddannelsen
- Efteruddannelsen giver forståelse for traumer, deres effekt og deres heling.
- At give indblik i den nyeste viden om hjernen (neuroaffektiv udviklingspsykologi) og traumeforskning
- Børn og unge udsat for omsorgssvigt, udviklingstraume og overgreb.
- Omsorgssvigt, tilknytningsforstyrrelser og arbejdet med tidlig skadet børn.
- At give viden om og introduktion til traumer og traumereaktioner inkl. dissociation
- At give indblik i traumers konsekvenser for personens trivsel og udvikling.
- Du får viden om den kropsorienterede tilgang (Somatisk Experiencing) til arbejdet med traumer.
- Du vil blive præsenteret for Sleeping dog-metoden som betyder at du kan bidrage til at stabilisere børn og unge med traumer.
- At give en introduktion til Livshistoriefortællinger og livets træ og hvordan disse tilgange kan bruges i arbejdet med traume.
Refleksion og faglig analyse er lagt an på, at deltagernes erfaring fra praksis indgår i uddannelsen.
Så der er masser at glæde sig til, da dette kun er et lille udpluk af alle de spændende emner denne efteruddannelse vil komme omkring.
Målgruppe:
Efteruddannelsen er for alle der arbejder, eller ønsker at arbejde, med børn, unge, voksne og familier som er ramt af større eller mindre traumer. Det kan f.eks. være pædagoger, socialrådgivere, psykologer, lærere, social- og sundhedsassistenter, faglige ledere, teamledere, faglige konsulenter m.fl.
Desuden er efteruddannelsen relevant for ansatte inden for tilgrænsende områder f.eks. dag- og døgntilbud på børne- og ungeområdet – kommunale såvel som private (døgninstitutioner og opholdssteder).
Optagelseskriterier:
Uddannelsen regnes, som en efteruddannelse. Alle deltagere skal have følgende kvalifikationer for at kunne starte på efteruddannelsen:
- Mellemlang videregående uddannelse som f.eks. socialrådgiver, pædagog, sygeplejerske, lærer, social- og sundhedsassistent eller en længerevarende videregående uddannelse som f.eks. læge, psykolog eller anden akademisk uddannelse eller være studerende på en videregående uddannelse indenfor de nævnte professioner.
- Være i stand til at kunne læse teoretiske artikler på dansk, svensk, norsk og engelsk (i begrænset omfang) samt forstå film med engelsk tale.
Udover ovennævnte kriterier har ansøgere, der er i en arbejdspraksis, der indeholder arbejdsopgaver med sårbare børn og deres forældre fortrinsret. Med arbejdspraksis menes, at man helt konkret arbejder med sårbare/truede børn og deres nærmeste omsorgspersoner.
Mulighed for optagelse via dispensation:
Det vil efter en konkret vurdering, og med baggrund i en motiveret ansøgning være muligt at søge optagelse med dispensation, hvis man fx ikke har en mellemlang videregående uddannelse som nævnt ovenfor.
Struktur og forventninger:
Uddannelsen er fordelt på 14 undervisningsdage (4 undervisningsmoduler af 3 sammenhængende dage, 1 modul af 2 dage) og 1 modul til skrivning af en fordybelsesopgave (10-14 sider) sat til 27 lektioner. Derudover er der 2 obligatoriske studiedage af 6 timer.
Undervisningen består af vekselvirkning mellem teoretiske oplæg, træning og øvelser samt supervision med udgangspunkt i deltagernes egen praksis, optaget på video.
Det forventes, at deltagerne deltager aktivt i øvelser, træner metoder og bidrager med video fra egen praksis. Det er derfor en forudsætning for deltagelse i uddannelsen, at deltagerne har kontakt med børn, unge og familier, og at der er mulighed for at afprøve teorien i kontakten med disse, og dokumentere dette med videooptagelser eller medbragte cases.
Sted:
Torshavn, Færøerne.
Hvornår:
Fra april 2025 til februar 2026
Modul | Datoer: | Underviser |
1 | D. 15. april-17. april 2025 | |
2 | D. 27. maj-29. maj 2025 | |
Studiedag | D. 18. juni 2025 | |
3 | D. 26. august-28. august 2025 | |
Studiedag | D. 22. september 2025 | |
4 | D. 28. oktober-d. 30. oktober 2025 | |
5 | D. 30. oktober 2025-6. december 2025 | Fordybelsesopgave afl. d. 6. december 2025 |
6 | D. 17. og d. 18. februar 2025 |
Forplejning:
Alle dage vil der være fuld forplejning, dvs. morgenmad, frokost, frisk frugt, isvand, kaffe/te, sodavand, kage og snacks. På de 2 studiedagen er de studie selv ansvarlig for forplejning.
Antal deltagere: Min. 15 og max. 30 deltagere.
Pris:
35.500 kr. og er inkl. morgenmad mellem kl. 8:30-9.00, frugt og isvand om formiddagen, frokost og eftermiddagskaffe/te med kage.
Bemærk: Til privatbetalende gives 10% rabat og mulig for at betalingen kan ske i 4 rater d. 1. april 2025, d. 1. juli 2025, 1. oktober 2025 og d. 3. januar 2025.
Bemærk at overnatning ikke er inkluderet.
Tilmeldingsfrist:
D. 15. februar 2025
Optagelse:
Ansøgning om optagelse kan foretages elektronisk via ansøgningsskemaet. Optagelse vil ikke være efter princippet først til mølle….men efter en konkret faglig vurdering af hvert enkelt ansøges kvalifikationer, da vi ønsker at sammensætte et tværfagligt efteruddannelseshold. Besked om man er optaget eller ej, vil ske umiddelbart efter ansøgningsfristens udløb
Man kan kun tilmelde sig efteruddannelsen via vores tilmeldingsformular, og tilmeldingen er bindende.
Det er dog muligt frem til ansøgningsfristens på det aktuelle hold, muligt skriftligt at tilbagetrække sin ansøgning. Efter denne dato er man, såfremt man bliver optaget, forpligtet til at betale den fulde kursusafgift, også selv om man ikke fuldfører uddannelsen.
Husk at læse vores afbestillingsbetingelser. Klik her.
Litteratur:
Der vil være litteraturhenvisning til hvert undervisningsmodul, der forudsættes læst. Grundbøgerne på uddannelsen, hvor nogle skal læse helt og andre kun udvalgte kapitler, er:
Opdateret litteraturlist vil blive lavet i forbindelse med ansøgningsfristens udløb.
Diverse skrivelser
Fordybelsesopgave – Vejledning
Efter ca. 84 lektioners undervisning skal den studerende aflevere en 10-14 A4-siders fordybningsopgave, som tager udgangspunkt i en case fra den studerendes egen arbejdssammenhæng, hvor den studerende anvender sin teoretiske viden om arbejdet med udsatte børn og deres familie og demonstrerer en grundlæggende forståelse af tilknytningsteoriens begreber og pragmatiske anvendelse i praksis.
Fordybningsopgavens emne og problemformulering skal findes indenfor den angivne litteraturliste, og problemformuleringen skal godkendes af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen.
Der tilbydes 1 times individuel vejledning pr. deltager af kursusleder Flemming Zuchlag Christiansen. Gruppeopgave er ikke mulig.
Opgavens design skal bygges op efter følgende skabelon:
- Forside, (0. side)
- Indholdsfortegnelse, (0. side)
- Indledning med problemformulering, (½-1. side)
- Brødtekst, (8-12 sider)
- Afrunding, (½-1 side)
- Litteraturliste (0 sider)
- Bilag (0 sider)
Der skal skrives med skrifttype Times New Roman, skriftstørrelse 12 med 1½ linjeafstand og med en venstre/højre margen på 2,5 cm og en top/bund margen på 3 cm.
Opgaven skal være på mindst 10 sider og højst 14 sider.
Når man i opgaven henviser til en forfatter, men dog ikke citerer denne, så skal man skrive på følgende måde; så når Killén K. (1993)…….. og så skal den bog eller artikel, som I henviser til, være nævnt i litteraturlisten.
Hvis I citerer en forfatter ordret, så skal I skrive det på følgende måde; ”omsorgssvigt handler om relationer” (Brodén M., 2005, side 44)…. og igen, så skal den bog eller artikel I henviser til være nævnt i litteraturlisten.
Div. bilags materialer så som videoklip, interview-udskrift m.m. vedlægges i 1 eksemplar med navn på og vil blive returneret til den studerende, når opgaveforløbet er blevet afsluttet.
Opgavens opbygning:
- Forside
- Indholdsfortegnelse
- Indledning: Beskrivelse af arbejdskontekst .Afgrænsning-Hvorfor har jeg valgt følgende emne og hvilke fravalg har jeg gjort.
- Design (opgave disposition)
- Begrundelse som gør problemformuleringen tydelig
- Problemformulering
- Brødtekst: Hvordan vil jeg gribe opgaven an
- Præsentation af case
- Husk glidende overgang mellem de enkelte afsnit
- Husk at fodnoter eller/og klare litteraturhenvisninger
- Præsentation af materiale/case Analyse af materiale/case
- Husk evt. noget om parallelprocesser, indre arbejdsmodeller og socioøkonomiske forhold
- Konklusion/perspektivering
- Hvad er jeg blevet opmærksom på
- Hvad har jeg fravalgt
- Hvad har jeg lært
- Hvad har uddannelsen lært mig
- Hvordan vil jeg handle anderledes fremover m.m.
Anbefaling i forbindelse med skrivning af fordybelsesopgave på uddannelsen
I forbindelse med skrivning af den afsluttende fordybningsopgave på Den 1. årige efteruddannelse til familiebehandler i arbejdet med fokus på tidlig indsats og forebyggende arbejde, anbefaler Toftemosegaard, at de studerende bevilliges 5 skrivedage, hvor de har mulighed for at fordybe sig i denne proces.
Det anbefales, at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver ansøger om disse 5 dage.
Start: D. 15. april- 17. april 2025 ( 3 dage)
Slut: D. 18. februar 2025
Sted: Torshavn, Færøerne.
Deltagerantal: 15-30 deltagere
Pris: 35.500 kr. (10% rabat til privatbetalende)
Ansøgningsfrist: D. 15. februar 2025
For nærmere information:
Kontakt kursus-ansvarlig Ann Sofi Johansen på ann-sofi@toftemosegaard.dk eller telefon 2112 5011
Psykologselskabet Toftemosegaard ApS – afdeling Cenku.
Manderupvej 3, 4050 Skibby
Telefon: 47 52 83 60
Mobiltelefon: 20 40 83 70
Fax nr.: 47 52 83 66
E-mail:post@toftemosegaard.dk
Kontakt CENKU
Du er også velkommen til at kontakte cenku.dk´s daglig leder Ann-Sofi Johansen direkte på tlf. 21 12 50 11 eller via mail: ann-sofi@toftemosegaard.dk