Uddannelsesbeskrivelse for den 1-årige efteruddannelse til småbørnskonsulent hold 13
Med fokus på sårbare børn og tidlig intervention
Med fokus på sårbare børn og tidlig intervention
“Søger du mere teoretisk og metodisk viden om småbørnsområdet?
Hvert eneste år er der sårbare børn og familier, der har brug for at nogen med den rette erfaring og viden træder til og skaber varige forandringer.
Det er netop det, vi uddanner dig til med den 1-årige efteruddannelse som Småbørnskonsulent.
Med viden om tilknytningsteorier, omsorg og omsorgssvigt, forældreskab, relationsteori, tidligt mor-barn samspil og graviditetens betydning, får vores Småbørnskonsulenter en unik mulighed for at gøre en forskel hos udsatte småbørn.
Vores gennemgående og anerkendte underviser Kari Killén er førende ekspert inden for omsorgssvigt og tilknytningsteori, og hun vil – sammen med de øvrige undervisere – give dig den nyeste viden indenfor småbørnsområdet og sikre dig evnen til at omforme teori til praksis. En praksis, der kan have afgørende betydning for mange familier.
Læs mere om uddannelsen og forløbet herunder – og kontakt os for en plads på holdet.”
Gennemgående underviser:
Gæsteundervisere:
Flemming Z. Christiansen |
Katrin Bernstad |
Maja Overgaard Jakobsen |
May Olofsson |
Jens Hardy Sørensen |
Fra d. 2. marts 2019 til d. 18. marts 2021
Kari Killén vil være den gennemgående underviser på denne uddannelse.
Flemming Zuschlag Christiansen, Jens Hardy Sørensen, May Olofsson og Katrin Bernstad er gæsteundervisere på uddannelsen.
Denne side indeholder en beskrivelse af den 1-årige efteruddannelse til småbørnskonsulent, som vi udbyder på Toftemosegaard med start d. 2. marts 2020 udarbejdet af aut. psykolog Flemming Zuschlag Christiansen.
Der tages forbehold for ændringer, og Toftemosegaard forbeholder sig retten til løbende at ændre i indhold, undervisere (ved f.eks. sygdom) og struktur.
Uddannelsen giver stor faglig og personlig udvikling, og du vil komme til at:
Der vil på uddannelsen blive lagt vægt på, at de studerende får indsigt i anvendelsen af konkrete metoder fx AAI, IWMC, IA og med et særligt fokus på Care Index modificeret for klinisk praksis.
Uddannelsen er på i alt 150 lektioner (9 moduler) fordelt på ca.120 undervisningslektioner
1 x 3 dages undervisning fra kl. 9.00-16.00
7 x 2 dages undervisning fra kl. 9.00-16.00
Afsluttende fordybningsopgave, tidsramme 30 lektioner.
Herudover er der 1 times individuel vejledning i forbindelse med udarbejdelse af den afsluttende fordybningsopgave. Denne vejledning kan evt. finde sted i grupper. Vejledningen udføres kun af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen.
I Toftemosegaards kursuslokaler, Manderupvej 3, 4050 Skibby.
Uddannelsesplan for de 9 moduler:
1 lektion er 45 minutter.
Modul 1 er opstartsmodul- og er 3 dage på 21 lektioner
Modul 2-7 og modul 9 indeholder hver 14 lektioner
Modul 8 er et selvstændigt modul, der indeholder udarbejdelse af en fordybningsopgave på 10-14 sider, som skal godkendes før uddeling af uddannelsesbevis. Rammen er 30 lektioner.
Undervisningen ligger på hverdage – 2 dage pr. gang
Undervisnings dagene skifter mellem ugens 4 første dage.
Bemærk at modul 1 og 2 er lagt i forlængelse af hinanden, og derved er der 3 dages undervisning
Der vil blive etableret studiegrupper, der fungerer løbende gennem hele uddannelsen.
Læs anbefaling til arbejdsgiver vedr. studiegrupper her.
Modul | Antal dage | Dato | Underviser |
1 | 3 | D. 2. marts -4. marts 2020 (Opstart) | Flemming Z. Christiansen Kari Killén |
2 | 2 | D. 24. og d. 25. august 2020 | Maja Nørgård Jacobsen |
3 | 2 | D. 26. og 27. august juni 2020 | Kari Killèn |
4 | 2 | D. 29. og d. 30. september 2020 | Jens Hardy Sørensen |
5 | 2 | D. 21. oktober 2020
D. 22. oktober 2020 |
Kari Killèn
May Olofsson |
6 | 2 | D. 4. og d. 5. november 2020 | Kari Killén |
7 | 2 | D.8. og d. 9. december 2020 | Katrin Bernstad |
8 | D. 5. december 2020- d.24. januar 2021 (Opgaveskrivning) |
Afleveres d. 24. januar 2021 | |
9 | 2 | D.17. og d. 18. marts 2021 | Kari Killén Flemming Christiansen |
Modul 1., D. 2. marts, d.3. marts og d. 4. marts 2020
1.dag:
Underviser: Aut. psykolog. Flemming Zuschlag Christiansen
På første modul (1. dag) gennemgås uddannelsens opbygning og idegrundlag, studieplan, litteratur, gensidige forventninger og krav samt Flemming og Kari Killéns tanker med uddannelsen, videooptagelser, opgaveskrivning og andet.
Efter frokost vil tidligere studerende på uddannelsen komme og fortælle om deres erfaringer med uddannelsen og dens anvendelse i praksis
2. og 3. dag:
Underviser: Forsker dr. philos. Kari Killén underviser begge dage. Kari Killén vil introducere og undervise i følgende emner:
Indhold: En helhedsmæssig tilnærmelse til forebyggelse, behandling af risiko og omsorgssvigt.
Anbefalet litteratur til dette modul: Kari Killéns bøger; ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”. John Bolwbys bøger; “En sikker base” og “At bryde og knytte nære bånd”.
Modul 2, d. 24. og d. 25. august 2020
Underviser: Maja Nørgård Jacobsen
En mentaliseringsbaseret tilgang
i arbejdet med tidlig intervention (0-6 år) for børn og familier
Inden de to undervisningsdage bedes alle deltagere have besvaret et skema, der spørger til, hvilke udfordringer og redskaber, som I hver især oplever at have brug for. Maja tilrettelægger indhold og eksempler ud fra jeres besvarelser.
• Jeres besvarelser af spørgeskemaet
• Hvad er mentalisering?
• Hvorfor er mentalisering vigtigt? Teoretisk og empirisk fundament
• Mentaliseringsbaserede principper og værktøjer til brug i praksis
• Hvordan udvikles barnets evne til at mentalisere?
• Dagen indeholder øvelser og eksempler fra praksis nævnes løbende
• Værktøjer til brug i praksis udleveres til deltagerne
• Hvordan kan barnets adfærd påvirke mig som professionel, og hvordan kan jeg håndtere det? Vi arbejder her på at styrke vores egne mentaliseringskompetencer
• Vi går i dybden med de enkelte redskaber og får dem ind under huden ved at koble det op på jeres hverdag og børn
• Der vil være øvelser og eksempler fra praksis dagen igennem
Litteratur:
Jacobsen, M.N; & Guul, M.A.C. (2015). Mentaliseringskompetence –i professionel praksis med børn, unge og familier”. Frydenlund
Christensen, B.M; & Jacobsen, M.N. Jacobsen (2017). ”Med mig selv som redskab -om at være professionel med følelser”. Frydenlund
Modul 3, d. 26, og d. 27. august 2020
Underviser: Forsker dr. philos. Kari Killén.
Indhold:
Der arbejdes videre med:
Tilknytningsteori
Tilknytningsmønstre-undersøgelse af mønstrene
Forældre og barnets indre arbejdsmodeller-Undersøgelse af forældrenes indre arbejdsmodeller.
Børns overlevelsesstrategier og symptomer set i forhold til tilknytningsstrategier.
Anbefalet litteratur til dette modul: ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II -Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”. John Bolwbys bøger; “En sikker base” og “At bryde og knytte nære bånd”. Daniel Sterns bøger; “Spædbarnets interpersonelle verden”, “Et spædbarns dagbog”, “Det nuværende øjeblik i psykoterapi og hverdagsliv”, “Affektregulering i udvikling og psykoterapi”, “Moderskabskonstellationen” og “De første seks måneder”
Modul 4
D. 29. og d. 30. september 2020
Underviser: Specialist og supervisor i psykoterapi, praktiserende psykolog og forsker hos VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, cand.psych. Jens Hardy Sørensen.
Indhold:
Tidlig opsporing og intervention. Hvad skal småbørnskonsulenten fokusere på? Affektregulering, tilknytning og mentalisering.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi og hvordan det kan bruges i pædagogisk arbejde.
• Emotioner, intentioner og spædbarnets irreducible relationelle behov.
• Affektregulering, mentalisering og selvets dannelse i sikker tilknytning.
• Emotionel og kognitiv empatiudvikling 0 til 6 år.
• Hvad er kontakt og omsorgsevne? Og hvordan ses det i mor-barn-forholdet?
• Affektdysregulering, selvets forstyrrelser og mønster for usikker tilknytning.
• Affektdysregulering, dissociation og disorganiseret tilknytning.
• Kernen i overgrebstraumer, svigttraumer og ”usynlige” relationelle tilknytningstraumer.
Deltagerne opfordres til at komme med egne observationer, spørgsmål og konkrete sager.
Der vil løbende i undervisningen blive givet mange konkrete og praktiske eksempler.
Litteratur til dette modul: Som til modul 3 og 4 plus kap. 2 i: Allen. Fonagy. Slade. Mentaliseringsbaseret behandling i teori og praksis (Jens Hardy Sørensen, 2009): Affektregulering, kontekstuel affektrepræsentation og mentalisering.
Modul 5. d. 21. og d. 22. oktober 2020
Underviser 1. dag: Kari Killén
Fokusområder:
Opfølgning på aftaler fra sidste modul.
Brugen af tilknytning forankrede interviews modificeret for klinisk praksis i undersøgelser og i behandling
Tidligt mor-barn samspil
Tidligt samspil i familier hvor omsorgen er “god nok”.
Tidligt samspil i familier som befinder sig i risiko situationer og i omsorgssvigtsituationer vil blive grundigt gennemgået både teoretisk og ved video-demonstrationer.
Undersøgelse af forældrenes mentaliseringsevne.
Samspil forældre-barn vil blive vurderet som en del af forældre-barn relationen, som omfatter mere end samspil.
Tidlig intervention-Hvad kan og skal vi som professionelle gøre, når vi arbejder med risiko børn og deres familie?
Relationsarbejdet-brugen af professionel autoritet
Arbejdet med mentalisering og parallelle processer i forhold til forældre og barn.
Arbejdet med kompenserende tilknytning i forhold til forældre og barn
Anbefalet litteratur til dette modul: ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II -Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”. John Bolwbys bøger; “En sikker base” og “At bryde og knytte nære bånd”. Daniel Sterns bøger; “Spædbarnets interpersonelle verden”, “Et spædbarns dagbog”, “Det nuværende øjeblik i psykoterapi og hverdagsliv”, “Affektregulering i udvikling og psykoterapi”, “Moderskabskonstellationen” og “De første seks måneder”ser 1. dag: Kari Killén
Underviser 2. dag: May Olofsson
Modul 6., d. 4. og d. 5. november 2020
Underviser: Forsker dr. philos. Kari Killén underviser begge dage.
Indhold:
Opfølgning på aftaler fra sidst
Brugen af forskningsforankrede undersøgelsesmetoder modificerede for terapeutisk brug.
Opfølgning på aftaler fra sidste modul.
Der arbejdes yderligere med integrering af samtlige metoder med fokus på relation, mentalisering og parallelle processer.
Anbefalet litteratur til dette modul: Kari Killéns bøger; ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”.
Modul 7, D. 4. og d. 5. december 2020
Underviser: Katrin Bernstad.
Relations behandling med gravide, spædbørn og små børn.
Med udgangspunkt i Viktoriagårdens behandlingsmodel, den kliniske hverdag og de bagved liggende teorier har dette undervisningsmodul fokus på:
Ambitionen er, at de studerende får et konkret billede af, hvor problematikken kan vise sig, og hvordan behandlingsarbejdet med små børn kan udføres og tilegne sig viden om teorierne, som ligger til grund for interventionerne, som også kan tillempes
Efter ca.105 lektioners undervisning skal den studerende aflevere en 10-14 A4-siders fordybningsopgave, som beskriver et relevant forløb i egen arbejdssammenhæng, hvor den studerende har anvendt den teori og metoder, der er blevet gennemgået på uddannelsen med særlig opmærksomhed på småbørn og tidlig intervention, eller hvor de nævnte temaer behandles ud fra et helhedssyn. Derudover skal den studerende demonstrere en grundlæggende forståelse for den gennemgåede teori samt grundbegreber anvendt i praksis. Fordybningsopgavens emne og problemformulering skal findes indenfor den angivende litteraturliste, og problemformuleringen skal godkendes af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen. Opgaven fremsendes til post@toftemosegaard.dk . Bilag i form af videoklip, dvd’er, lydoptagelser o. lign. fremsendes per post på USB nøgle med navn på, og det sendes retur. Der tilbydes 1 times individuel vejledning pr. deltager.
Det afsluttende skriftlige arbejde evalueres af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen. Opgaven bedømmes som bestået eller ikke bestået. Såfremt en deltager får bedømmelsen ikke bestået, så er der mulighed for om- eller gennemskrivning af dele af opgaven. Læs anbefaling til arbejdsgiver vedr. fordybelsesopgave her.
Hvis den studerende ikke gennemfører opgaveskrivningen indenfor den afsatte tidsfrist, så er det muligt efter aftale og på den studerendes initiativ af aflevere opgaven senest 1 år efter den aktuelle opgavefrist.
Modul 9- d. 17. og d. 18. marts 2021
Frem til frokost anden dagen, arbejdes der yderligere med integrering af samtlige metoder med fokus på tidlig intervention ved Kari.
Efter frokost anden dagen er der opsamling og evaluering af uddannelsen og egen læring, plus afslutning med uddeling af uddannelsesbevis ved Kari og Flemming.
Undervisere: Forsker dr. philos. Kari Killén og aut. psykolog Flemming Zuschlag Christiansen
For at have gennemført og bestået uddannelsen skal de studerende endvidere opfylde følgende krav:
Gæsteundervisere:
Udover den nævnte litteratur, så vil der i løbet af uddannelsen blive anbefalet litteratur og uddelt div. artikler. De studerende er selv ansvarlige for anskaffelsen af den litteratur, der læses på holdet.
Uddannelsen afholdes som 17 eksternat dage (7x 2 dage og 1 x 3 dag) på Toftemosegaard. Kursusafgiften er inkl. morgenmad, kaffe, te, frokost og eftermiddagskage. Kursisterne afholder selv udgifter til artikler, anskaffelse af øvrigt faglitteratur samt eventuelle udgifter forbundet med transport og logi. Kursisterne er selv ansvarlige for anskaffelse af den litteratur, der læses på holdet.
Pris pr. deltager 48.975 kr., som betales i 4 lige store rater, hvor rate 1 betales senest d. 2.marts 2020, rate 2 senest d. 1. juni 2020, 3. rate senest d. 1.september 2020 og 4. rate senest d. 3. januar 2021.
Uddannelsen regnes som en efteruddannelse . Alle deltagere skal have følgende kvalifikationer for at kunne starte på uddannelsen:
Skriftlig bindende ansøgning til uddannelsen skal ske senest den 17.januar. januar 2020. Elektronisk ansøgning klik her.
Det er muligt frem til ansøgningsfristens udløb den 17. januar 2020 skriftligt at tilbagetrække sin ansøgning.Efter denne dato er man forpligtet til at betale den fulde kursusafgift, også selv om man ikke fuldfører uddannelsen.
Husk at læse vores afbestillingsbetingelser. Klik her.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Aut. Psykolog PD i familieterapi & Småbørnskonsulent
Daglig leder af Toftemosegaard
Fordybningsopgave – Vejledning
Efter ca. 90 lektioners undervisning skal den studerende aflevere en 10-14 A4-siders fordybningsopgave, som tager udgangspunkt i en case fra den studerendes egen arbejdssammenhæng, hvor den studerende anvender sin teoretiske viden om sårbare børn og tidlig intervention og demonstrerer en grundlæggende forståelse af tilknytningsteoriens begreber og pragmatiske anvendelse i praksis.
Fordybningsopgavens emne og problemformulering skal findes indenfor den angivne litteraturliste, og problemformuleringen skal godkendes af kursusleder Flemming Zuchlag Christiansen.
Der tilbydes 1 times individuel vejledning pr. deltager af kursusleder Flemming Zuchlag Christiansen. Gruppeopgave er ikke mulig.
Der skal skrives med skrifttype Times New Roman, skriftstørrelse 12 med 1½ linjeafstand og med en venstre/højre margen på 2,5 cm og en top/bund margen på 3 cm.
Opgaven skal være på mindst 10 sider og højst 14 sider.
Når man i opgaven henviser til en forfatter, men dog ikke citerer denne, så skal man skrive på følgende måde; så når Killén K. (1993)…….. og så skal den bog eller artikel, som I henviser til, være nævnt i litteraturlisten.
Hvis I citerer en forfatter ordret, så skal I skrive det på følgende måde; ”omsorgssvigt handler om relationer” (Brodén M., 2005, side 44)…. og igen, så skal den bog eller artikel I henviser til være nævnt i litteraturlisten.
Div. bilags materialer så som videoklip, interview-udskrift m.m. vedlægges i 1 eksemplar med navn på og vil blive returneret til den studerende, når opgaveforløbet er blevet afsluttet.
Opgavens opbygning:
God fornøjelse
Med venlig hilsen Flemming
———————————————————————————————–
Anbefaling i forbindelse med skrivning af fordybelsesopgave på Småbørnskonsulent uddannelsen
I forbindelse med skrivning af den afsluttende fordybningsopgave på den 1. årige efteruddannelse til småbørnskonsulent, hvor rammen er 30 lektioner af 45. min. (22,5 timer),der anbefaler Toftemosegaard, at de studerende bevilliges 5 skrivedage, hvor de har mulighed for at fordybe sig i denne proces.
Det anbefales, at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver ansøger om disse 5 dage.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Aut. Psykolog
Psykoterapeut MPF & Småbørnskonsulent
Indhaver af PsykologselskabetToftemosegaard
————————————————————————————————
Anbefaling vedr. Studiegrupper
Vedr. studiegrupper så er det meget forskelligt hvor ofte, og hvor mange timer de enkelte grupper mødes, men Toftemosegaard anbefaler: At man mødes 1 gang mellem de enkelte undervisningsgange 2-4 timer, hvor man har læst en eller flere bøger fra litteraturlisten, lidt artikler, eller ser filmklip osv., og så reflekterer over dette sammen. Dvs. at man mødes ca. 7 gange a´ 4 timer, altså i alt 28 timers studiegruppetid. Det anbefales at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver ansøger om disse 28 timer
Du kan sende os en mail her.